קרן אתמבה קפיטל הבריטית (Ethemba Capital), המחזיקה בשליטה באבגול (50.76%) באמצעות חברת HFH אינטרנשיונל, מוכרת את השליטה. תג המחיר הוא 5.78 שקל למניית אבגול, שמגלם לאבגול שווי של 1.7 מיליארד שקל. אינדורמה רוכשת במסגרת העסקה גם את האחזקה של לאומי פרטנרס (14.96%).
מניית אבגול זינקה אתמול ב־6.6% בבורסת תל אביב, ושווי השוק של החברה עומד כרגע על 1.24 מיליארד שקל — נמוך ב־27% מהמחיר שבו נמכרה השליטה בה.
אחת הסיבות לפער בין הזינוק בבורסה לבין השווי שמכירת השליטה מייחסת לאבגול היא העובדה שהעסקה טרם הושלמה ותתבצע בהמשך השנה. בנוסף, שער המניה שעל פיו נרכשת השליטה באבגול נקוב בדולרים ועשוי להשתנות. כמו כן, בעסקה נרכשת השליטה בלבד, והחברה לא נמחקת לפי שעה מהמסחר. בעלי מניות המיעוט נשארים עם המניות, ואינם מקבלים תמורה, בניגוד לבעלי המניות שמכרו את חלקם — הקרן הבריטית ולאומי פרטנרס.
לפי מתווה ההסכם, השלמתו תתבצע בתקופה של 120 הימים הקרובים. בנוסף תינתן אופציה להארכת המו"מ ב־45 ימים נוספים, אם הדבר יידרש. לפי הערכות שפרסמה אינדורמה, העסקה תושלם במחצית השנייה של השנה בכפוף לאישורים רגולטוריים. בתקופה הקרובה יפעלו הצדדים ליישום מנגנון, שיאפשר לרוכשת להציע לרכוש את המניות שינבעו ממימוש אופציות שהוקצו לעובדים ולדירקטורים של אבגול והחברות־הבנות שלה, בתמורה למחיר המניה, ובלבד שהמימוש ייעשה לאחר מועד ההשלמה של העסקה.
אינדורמה, שהוקמה ב־1994, היא חברה תאילנדית שמניותיה נסחרות בבורסה התאילנדית לפי שווי של כ־10 מיליארד דולר. מטה החברה נמצא בבנגקוק, אך כמו מייסד החברה, מרבית חברי ההנהלה שלה מוצאם מהודו. אבגול היא יצרנית הבדים הלא־ארוגים השלישית בגודלה בעולם בתחום ההיגיינה ומחזיקה בנתח שוק של 10% בתחום.
לאבגול, בניהולו של דיויד מלדרם, יש מפעלים שונים בישראל, לרבות קווי ייצור באזור התעשייה ברקן — שנמצאים בשלבי העברה למפעל של החברה בדימונה. בנוסף מחזיקה אבגול באתרי ייצור בחו"ל. מגוון מוצריה מתבססים על בדים לא־ארוגים ונחשבים למורכבים מבחינת תהליכי ייצורם, כגון חיתולים לתינוקות ומוצרי היגיינה נשית.
לפי הנתונים שסיפקה אינדורמה, תעשיית ההיגיינה היא הצרכנית הגדולה ביותר של בדים לא־ארוגים לשימוש חד־פעמי. שוק ההיגיינה הגלובלי צפוי לגדול בקצב שנתי של 6%–7%, והביקוש לבדים לא־ארוגים למוצרי היגיינה ממשיך להיות מבטיח. זאת בעיקר בעקבות העלייה במכירות בשווקים המתפתחים ועליית התמ"ג לנפש — בדגש על דרום אמריקה, אפריקה ואסיה, ושינויים דמוגרפיים מתמשכים. השימוש הגובר במוצרי היגיינה למבוגרים הוביל לעלייה של פי 6 בביקוש לבדים וממשיך להאיץ את השיפור הכללי בתעשייה זו.
לאומי פרטנרס נכנסה להשקעה באבגול כשנה לפני אתמבה, ב־2011. היא עשתה זאת בשני שלבים — בתחילה רכשה 12% מאבגול ובהמשך מימשה אופציה ל־8% נוספים. מנכ"ל לאומי פרטנרס ירון בלוך אמר ל"כלכליסט" כי "מבחינתנו, מדובר בהשקעה חזקה מאוד, המשתלבת באסטרטגיה של לאומי פרטנרס. מדובר ברווח של פי 2.5 בערך על הכסף, וזאת כאשר אנו מוכרים את הנכס בתקופה טובה פחות — ובכל זאת מקבלים מחיר טוב מאוד. זו לא עסקה שאפשר היה לבצע מול משקיע פיננסי נוסף, אלא רק עם משקיע אסטרטגי. אף שתחום הייצור של בדים לא־ארוגים רושם תוצאות לא כל כך טובות בתקופה האחרונה, מבחינתנו זה מתאים. ה־IRR שרשמנו בעסקה עמד על שיעור דו־ספרתי ממוצע של יותר מ־15% מדי שנה. על פני תקופה ארוכה כזו, מבחינתנו העסקה טובה".
לקריאת המאמר המלא –