מאמר של ניו יורק טיימס בדה מרקר: 'לפני שהיא מגיעה לישראל, ספוטיפיי הגישה תשקיף לקראת הנפקה לפי שווי של 23 מיליארד דולר'

Share on whatsapp
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
demo-attachment-69-circle

האם שווי החברה בעסקאות פרטיות יעמוד במבחן של וול-סטריט ?

ספוטיפיי כבר כבשה את תעשיית המוזיקה ומאזינים בכל העולם עם שירות הסטרימינג שלה, שצפוי להגיע בקרוב גם לישראל. עכשיו היא מתכוונת לבחון את המודל העסקי שלה בוול סטריט.

אתמול בלילה הגישה החברה תשקיף לקראת הנפקה בבורסת ניו יורק (NYSE), אשר תהיה אחת ההנפקות הטכנולוגיה המסקרנות מזה כמה שנים. ההנפקה המתוכננת משקפת התבגרות של שוק הסטרימינג שהצליח להחיות מחדש את תעשיית המוזיקה אחרי שנים של קשיים.

במקום הנפקה ראשונה סטנדרטית לציבור (IPO), ספוטיפיי בחרה בהנפקה ישירה של מניותיה, תהליך לא קונוונציונלי שבו לא יונפקו מניות חדשות – ולפיכך לא יגויס כסף חדש. במקום למכור את המניות למשקיעים מוסדיים ופרטיים מחוץ לבורסה, ולאחר מכן להתחיל את המסחר הפתוח בבורסה כמקובל, מניותיה יהיו זמינות מיד לציבור הרחב בשוק הפתוח. מאחר שספוטיפיי בחרה שלא לתת קדימות לבנקים ומשקיעים מוסדיים, היא עלולה להתקבל בקרירות בשווקים.

לפי התשקיף, משקיעים שסוחרים במניות של ספוטיפיי בעסקות פרטיות העריכו את שווי החברה ב-23 מיליארד דולר. מניות ספוטיפיי יסחרו תחת הסימול SPOT, אבל עדיין לא ידוע מתי יחל המסחר בהן.

החברה כתבה בתשקיף כי משימתה היא "לנצל את הפוטנציאל שביצירתיות האנושית באמצעות מתן הזדמנות למיליון אמנים יצירתיים להתפרנס מהאמנות שלהם ומתן הזדמנות למיליארדי מעריצים ליהנות ולקבל השראה מהיוצרים האלה".

ספוטיפיי ומודל הסטרימינג שלה הן מנוע חשוב לתעשיית המוזיקה. אחרי יותר מעשור של ירידה, התחיל שוק המוזיקה העולמי להתאושש ב-2015 כשהסטרימינג החל לצבור תאוצה. בארה"ב, למשל, סטרימינג מהווה כיום כשני שלישים מההכנסות של מוזיקה מוקלטת, לפי איגוד תעשיית ההקלטות של ארה"ב (RIAA), ופלטפורמות כמו ספוטיפיי, אפל מיוזיק, יוטיוב וסאונד קלאוד נהפכו למקומות החשים שדרכם מתפרסמים אמנים ונוצרים להיטים.

התשקיף שהגישה ספוטיפיי הוא המסמך המפורט ביותר שסיפקה עד היום לגבי מצבה הכלכלי. ספוטיפיי, שהוקמה בשוודיה ב-2008 והגיעה לארה"ב שלוש שנים מאוחר יותר, רשמה הכנסות של כמעט 5 מיליארד דולר ב-2017, לפי התשקיף, עליה של 38.6% לעומת השנה הקודמת. ב-2016, גדלו הכנסותיה ב-52%. נכון לסוף 2017 היו לספוטיפיי 159 מיליון משתמשים פעילים, כולל 71 מיליון מנויים בתשלום. היתר מקבלים גישה חופשית למוזיקה אבל חשופים להרבה פרסומות.

אף שספוטיפיי צמחה במהירות, גם הפסדיה צמחו מהר. החברה ספגה הפסד נקי של 1.5 מיליארד דולר ב-2017, עליה לעומת 650 מיליון דולר בשנה הקודמת. ההוצאה הגדולה ביותר שלה עד כה היתה עלות רישיונות מחברות תקליטים.

התשקיף מראה גם את ההצלחות של ספוטיפיי והערך שלה לתעשיית המוזיקה. מאז הקמתה ועד לסוף השנה שעברה, שילמה החברה יותר מ-10 מיליארד דולר בתמלוגים, ושיעור הביטולים של מנויים בה יורד בעקביות – 5.5% ב-2017 לעומת 7.7% ב-2015.

לקריאת המאמר המלא –

Shopping Basket

הרשמה לאתר

התחברות לאתר

עדיין לא נרשמת?