דומה כי צמד המילים "רכב אוטונומי" הפך בעת האחרונה למונח כה נפוץ, עד אשר אין עיתון או ערוץ תקשורת שאינו עוסק בנושא זה חדשות לבקרים. אקזיט החלומות של מובילאיי ושורה של גיוסי הון ואקזיטים בתג מחיר גבוה, הציתו את דמיון המשקיעים המקומיים, ואלו תרים במרץ אחר "המובילאיי הבאה". ואולם בלהט ההתלהבות עלולים המשקיעים למצוא עצמם בפני אכזבות.
חברת פורסייט העוסקת בפיתוח מערכות מתקדמות למניעת תאונות דרכים, היא אחת הנהנות הישירות מהשגשוג הגדול בתחום. החברה, שמניותיה נסחרות בת"א, מפתחת מערכת מולטי ספקטרלית על ידי שילוב של ארבע מצלמות הפועלות באורכי גל שונים, ובכך היא חותרת לגילוי כל מכשול, בכל תנאי מזג אוויר ובכל תנאי תאורה, לרבות חושך מוחלט, אובך, עשן, ערפל וסינוור. לטענת החברה, למיטב ידיעתה לא קיימות בשוק מערכות בעלות היכולות המתוארות.
החברה דיווחה על שורה של הצלחות מרשימות בניסויים עם יצרני רכב מובילים בסין ועם חברת יוניטי השבדית, יצרנית רכב חשמלי אורבני. כל מי שמאזין בקשב לדברי הנהלת החברה מתרשם כי תוצאות הניסויים עמדו בכל היעדים שנקבעו מראש לפיילוט. מצגת של המנהלים ובראשם בעל השליטה והרוח החיה בפורסייט, חיים סיבוני, מייצרת תחושה של מוצר טוב מכדי להיות אמיתי, וכי חוזה מסחרי ראשון צפוי בשלהי שנת 2018.
משקיעים פרטיים ומרבית הגופים המוסדיים חסרים את ההבנה הטכנולוגית החיונית על מנת להעריך את סיכויי ההצלחה של פורסייט, המצויה בחיתוליה העסקיים, ובדיוק לשם כך נוצר פרויקט האנליזה של הבורסה. מנית פורסייט נכללת זה כשנה בפרויקט זה.
עבודת האנליסטים של אדיסון המכסים את פורסייט לא שופכת הרבה אור באשר להיתכנות הטכנולוגית והמסחרית של הפתרון המוצע על ידי החברה. האנליסטים מנסים לייצר מודל הכנסות עתידי לשנים הקרובות וממנו לגזור שווי למניה. על פי עדכון עבודת האנליזה של אדיסון מהשבוע האחרון, יהיו לפורסייט הכנסות בסך 14.6 מיליון דולר כבר בשנת 2019, ובשנת 2020 החברה תרשום הכנסות של 42.1 מיליון דולר.
באדיסון ביצעו היוון תזרים מזומנים על בסיס ההנחות הללו ואחרות, וזה הביא אותם להקפיץ את הערכת השווי של החברה ב-50% ביחס להערכה קודמת מסוף חודש יוני השנה, לאחר השלמת הרישום של פורסייט לנאסד"ק. פרץ האופטימיות של האנליסטים נשען על ניסויים מוצלחים בסין ותקינה חדשה בתחום בטיחות הרכב שם, שעשויים להאיץ את תהליך חדירת המערכות בשוק הסיני. מנגד נשאלת השאלה איך אותם יצרנים סינים שכה התרשמו מיכולות החברה לא השקיעו בפורסייט, הנסחרת בשווי שוק צנוע יחסית לרמות התמחור המשתוללות בתחום הרכב האוטונומי.
לקריאת המאמר המלא –