2018 היתה צורמת במיוחד עבור בעלי המניות של רשת הכלבו האייקונית סירס, המצויה כיום על סף פשיטת רגל. בכך תמו להן 125 שנה של פעילות קמעונית ברחבי ארה"ב וקנדה.
ב–2010, לענקית הקמעונות היו כ–3,900 סניפים ברחבי ארה"ב, בהשוואה לכ–1,000 סניפים נכון לפברואר 2018. ב–2010 ייצרה החברה הכנסות בהיקף של 43 מיליארד דולר ורווח תזרימי של 1.7 מיליארד דולר, בהשוואה להכנסות בהיקף של 14 מיליארד דולר בלבד, ורווח תזרימי שלילי בהיקף של כ–600 מיליון דולר נכון לאוגוסט 2018.
סירס נמצאת במלכוד כבר שנים ארוכות. מצד אחד, היא סובלת מזרם לקוחות הולך ומידלדל, שלא מעוניינים לבצע קניות בסניפים מיושנים ובמחירים לא אטרקטיביים. הירידה במספר הלקוחות הוביל לירידה משמעותית בשורת ההכנסות ובתזרים המזומנים של החברה. מצד שני, סירס אינה בעלת נוכחות משמעותית בעולם האונליין, משום שהתזרים החלש שלה מעולם לא הספיק לביצוע השקעה משמעותית בתחום. השילוב בין תזרים מזומנים הולך וקטן לבין חוב פיננסי של 5 מיליארד דולר הפגיש את החברה עם קיר.
בשונה מרשת סירס, וולמארט ביצעה מהלך מדהים ב-2018 שמיצב את מעמדה כשחקנית הקמעונות המובילה בעולם. וולמארט הפנימה כבר מזמן שלא קיימים שני עולמות מסחר שונים — עולם האונליין ועולם האוף־ליין אלא פלטפורמת מסחר אינטגרטיבית אחידה המשלבת מכירות מקוונות יחד עם מכירות בחנויות פיזיות. במטרה להגיע לפלטפורמה כזו, ביצעה וולמארט במהלך 2018 רכישת אחזקה של 77% בקמעונאית המקוונת ההודית Flipkart בתמורה לתשלום של 16 מיליארד דולר.
באמצעות הרכישה, צפויה וולמארט להשיג שני יעדים חשובים. היעד הראשון הוא פיזור גיאוגרפי בולט מחוץ לארה"ב, ובמיוחד נוכחות משמעותית בשוק המסחר המקוון בהודו. לפי נתונים של הבנק מורגן סטנלי, שווי שוק הקמעונות המקוונת בהודו צפוי להיות כ–200 מיליארד דולר בעשור הקרוב, זאת בהשוואה לסכום של 30 מיליארד דולר בלבד כיום. הקפיצה בהיקפו של שוק המסחר המקוון תתבסס, בין היתר, על זינוק בשיעור המשתמשים ברשת האינטרנט ובשיעור מחזיקי המובייל מקרב האוכלוסייה.
שינוי האסטרטגיה של וולמארט זכה לחיבוק חם מצדם של המשקיעים. בפרט, מניית החברה זינקה ב–30% ביחס למועד ההודעה על רכישתה של רשת הקמעונאות המקוונת —Flipkart. העלייה החדה במחיר המניה הביאה אותה להיסחר כיום בתמחור עשיר יחסית של 19 פעמים רווח נקי שנתי.
רשתות קמעונות ברחבי העולם, ובראשן וולמארט, הפנימו היטב שעל מנת להצליח בעולם הקמעונות החדש, הן נדרשות לשלב תשתית לוגיסטית משוכללת עם פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת.
לקריאת המאמר המלא –