דוגמאות לנכסים בלתי מוחשיים הניתנים לזיהוי:
פטנטים: הם זכויות בלעדיות המוענקות בשל המצאה, ומקנות לבעלים את הזכות למנוע מאחרים ליצור, להשתמש או למכור את ההמצאה למשך תקופת זמן מוגדרת (בדרך כלל עד 20 שנה). לדוגמא פטנט של חברת תרופות על נוסחת תרופה ייחודית- מאפשר לה לייצר ולמכור באופן בלעדי את התרופה, ומספק זרם הכנסות פוטנציאלי גבוה, נטול מתחרים.
סימנים מסחריים: אלה הם סימנים (כמו הסמל של אדידס, או מרצדס), עיצובים (כמו הקשתות של מקדונלדס או תצורת הקווים והצבעים של לואי ויטון) או ביטויים הניתנים לזיהוי המייצגים מוצר או שירות ממקור מסוים (נייק – Just Do It). "הקשתות המוזהבות" של מקדונלד'ס, למשל, הן סמל מוכר ברחבי העולם, ועוזרות למותג לבלוט בשוק המזון המהיר והתחרותי.
זכויות יוצרים: אלה הן זכויות משפטיות המגנות על יצירות מקוריות של המחבר. לדוגמה, זכויות היוצרים של ג'יי קיי רולינג על סדרת הספרים "הארי פוטר" מונעות מאחרים לפרסם את אותו תוכן, ומבטיחות שהיא תקצור את פירות יצירתה.
מאגרי לקוחות: מדובר באוסף מידע על לקוחות החברה. לדוגמה, לאמזון, עשוי להיות מסד נתונים עם התנהגויות קניות של לקוחות, שניתן להשתמש בו כדי להתאים אישית הצעות ולהגדיל את המכירות.
רישיונות: אלה הרשאות המוענקות על ידי צד בעל זכויות במוצר או שירות, לצד אחר שיפעל בנושא, במסגרת הסכם בין השניים. לדוגמה, חברת אדובי, המעניקה למשתמש – זכות להשתמש בתוכנה שלה תמורת תשלום. או חברה כמו אפל, מעניקה זכויות לשווק את המוצר שלה באזורים או מדינות שונות לגורמים מקומיים.
זיכיונות: זהו סוג של רישיון שצד (זכיין) רוכש כדי לאפשר לו גישה לידע, לתהליכים ולסימני המסחר הקנייניים של התאגיד (המזכה)- על מנת למכור מוצר או לספק שירות תחת שם התאגיד, במדינה מסויימת או איזור. לדוגמא, מודל הזיכיון של מקדונלד'ס או סטאר באקס הם דוגמאות לכך, כאשר בכל מדינה או איזור פועל זכיין האחראי על האיזור, ועל יעדים שהוגדרו לו, כגון יעדי שיווק או פעילות.
קוד תוכנה: הקוד הקנייני שפועל במוצרים של חברות כמו גוגל, פייסבוק או טוויטר לדוגמא, הוא נכס חיוני שמניע את הפעילות העסקית של התאגידים האלה. קוד זה מה שהופך את התוכנה של או השירות הטכנולוגי לייחודי, ומאפשר לבעלי הקוד להעניק רישיון לחברות או מפתחים שונים, כדי שהם יוכלו לפתח סביבת מוצרים ושירותים שתתמוך בקוד של בעלי הקוד. לדוגמא – הרשאה להשתמש בקוד הפיתוח של אפל כדי לייצר אפליקציה לאייפון, שדורשת שימוש בקוד המכשיר. יש חברות שמפרסמות את הקוד שלהן לשימוש חופשי, ללא רווח (כמו מערכת ההפעלה לינוקס, המתחרה במערכות ההפעלה Windows או Mac-OS).
שמות דומיין: חברות רבות מחזיקות בכתובת ברשת האינטרנט, המורכבת משם מרכזי, אותו הן מעוניינות לפרסם, לדוגמא גוגל, אפל, נייק, בוקינג, CNN ועוד. אלו ״שמות דומיין״ יקרי ערך הרלוונטיים לתאגיד, כדי להקל על לקוחות פוטנציאליים או גורמים אחרים למצוא אותם ברשת האינטרנט, מגדיל את הנראות שלהם ואף את הכנסותיהן.
אילו דוגמאות נוספות אפשר לתת?