טכנולוגיה קניינית ממלאת תפקיד מרכזי בשווי של עסק בנוף התחרותי של ימינו, וחיוני להבין את ההשפעה העמוקה שיכולה להיות לטכנולוגיה קניינית על הערכת השווי של החברה המחזיקה בה.
טכנולוגיה קניינית מתייחסת לקניין רוחני ייחודי, כגון פטנטים, סודות מסחריים ותוכנה קניינית, המספק יתרון תחרותי לחברה. יתרון תחרותי זה יכול להתבטא בחדשנות, יעילות בעלויות, היצע מוצרים משופר או הגדלת הכנסות, תמחור עדיף ועלייה בנתח שוק. טכנולוגיה קניינית היא לא רק תוצאה של השקעה משמעותית, אלא גם משקפת את יכולתה של החברה לפתח ולהגן על היתרון החדשני שלה, מול חיקויי ופיתוחי המתחרים.
בואו ניקח דוגמה היפותטית של שתי חברות באותו ענף: חברה א' פיתחה פתרון תוכנה חדשני שהביא להפחתה של 20% בעלויות הייצור שלה, ולעלייה של 15% במדדי שביעות רצון הלקוחות. טכנולוגיה זו מוגנת על ידי פטנטים מרובים והיא ליבת היתרון התחרותי של החברה. חברה ב', לעומת זאת, מסתמכת על תוכנות מדף ותהליכים סטנדרטיים. בעוד שהיא מתפקדת כראוי בשוק, אין לה כל יתרון טכנולוגי ייחודי.
כעת נניח שלשתי החברות יש הכנסות זהות של 100 מיליון דולר ומדדים פיננסיים דומים, למעט ההבדלים הטכנולוגיים שלהן. הטכנולוגיה הקניינית של חברה א' הובילה לעלייה ברווחיות, כי ההפחתה של 20% בעלויות הייצור הקפיצה את שולי הרווח הנקי של חברה א' ל-12%, בעוד שולי הרווח של חברה ב' נותרו על 8%. כעת, אם נשתמש ביחס מכפיל רווח (P/E) כאינדיקציה ראשונית להערכת שווי, ואם נניח שהממוצע בתעשייה הוא 15:
אינדיקציית שווי חברה א': רווח נקי = 100 מיליון דולר * 12% = 12 מיליון דולר; הערכת שווי = 12 מיליון דולר * 15 = 180 מיליון דולר.
– הערכת שווי חברה ב': רווח = 100 מיליון דולר * 8% = 8 מיליון דולר; הערכת שווי = 8 מיליון דולר * 15 = 120 מיליון דולר. את ההבדל בהערכת השווי של 60 מיליון דולר- ניתן לייחס במידה רבה לטכנולוגיה הקניינית של חברה א', שהגדילה הן את רווחיה. יש לשים לב, כי זוהי דוגמא פשוטה כדי להדגים נתון בודד. בפועל, ניתן להניח שהתייעלות זו יכולה להביא לשיפורי תמחור שיכולים להוביל גם לצמיחת הכנסות גבוהה יותר, ונתחי שוק גבוהים יותר, אשר תתבטא במכפיל גבוה יותר.
כך לדוגמא, חברת Tesla היא חברה חדשנית ומובילה בתחום הרכבים החשמליים. הטכנולוגיה הקניינית של Tesla הוא אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר להצלחתה ולשוויה הגבוה, מעל ומעבר לכמות המכוניות הנמכרות שלה ביחד לחברות רכב אחרות. חברת Tesla מחזיקה במגוון פטנטים ייחודיים הקשורים לטכנולוגיה בתחום הסוללות, הנהיגה האוטונומית, ופתרונות אנרגיה מתקדמים, כגון בתחום תשתיות הטעינה המהירה של מכוניות חשמליות, וכך יוצרת רשת תשתיות נרחבת ברחבי העולם. כל זה נותן לחברה יתרון תחרותי משמעותי וגורם לה להיות מובילה בשוק.
טכנולוגיה קניינית יכולה להיות מנוע מרכזי של היתרון התחרותי של חברה, ויכולה להיות לה השפעה משמעותית על הערכת השווי שלה. משקיעים ובעלי עניין מכירים בערכם של נכסים טכנולוגיים ייחודיים שיכולים להוביל להגדלת הכנסות, רווחיות, נתח שוק והיכרות חיובית עם המותג.