אמידת שווי של נאמנות לקוחות


demo-attachment-69-circle
מאת ד"ר אלי אלעל, ASA

נאמנות לקוחות קשה יותר לאמוד, אך יכולה להשפיע באופן משמעותי על שווי התאגיד. לקוחות נאמנים מובילים לעתים קרובות להפניות חוזרות ומפה לאוזן, מה שתורם להגדלת ההכנסות. דרך נפוצה לאמוד נאמנות לקוחות היא באמצעות מדדים כמו שווי חיי לקוח (CLV) וציון מקדם נטו (NPS). נאמנות לקוחות היא נכס בלתי מוחשי יקר שווי שניתן לאמוד בדרכים שונות בהתאם לסוג הנכס הבלתי מוחשי (פטנט, זכויות יוצרים או סימן מסחרי) העומד בבסיסו. השווי יחושב בדרך כלל באמצעות הפרמיה שהלקוחות מוכנים לשלם כדי להישאר נאמנים למוצר, שירות או מותג ספציפי

לדוגמה, לקוחות אמזון פריים, בממוצע, מוציאים יותר מכפול ממה שאינם חברי פריים, מה שמדגים CLV גבוה. ההוצאות המוגברות של לקוחות נאמנים אלה תורמות משמעותית להערכת השווי של אמזון.
אחד המרכיבים המרכזיים בנכסים בלתי מוחשיים הקשורים ללקוחות הוא נאמנות לקוחות. הכוונה היא לסבירות שלקוחות ימשיכו לבחור במוצרים או בשירותים של חברה על פני מתחריה. אמידת נאמנות הלקוחות יכול להיות מאתגר אך חיוני להערכת השווי שהוא מביא לתאגיד. כך ניתן למדוד אותו עבור סוגים שונים של נכסים בלתי מוחשיים כמו פטנטים, זכויות יוצרים וסימני מסחר.
שיעור נטישת לקוחות, שהוא הקצב שבו לקוחות מפסיקים לעשות תאגידים עם חברה בתקופה נתונה, יכול להשפיע באופן משמעותי על הערכת שווי התאגיד. שיעורי נטישה גבוהים עשויים לאותת על חוסר שביעות רצון של הלקוחות ויכולים להוביל לירידה בהכנסות לאורך זמן, ובכך להשפיע לרעה על שווי החברה.

חברה כמו נטפליקס, למשל, עוקבת מקרוב אחר קצב הנטישה שלה. אם שיעור הנטישה שלה יעלה (כלומר, יותר אנשים מבטלים את המנויים שלהם), זה יכול להצביע על בעיות בתוכן או בתמחור, מה שעלול להוריד את תחזיות ההכנסות העתידיות ובכך את שווי התאגיד. לעומת זאת, ירידה בשיעור הנטישה (כלומר, הלקוחות שומרים על המנויים שלהם) נתפסת כחיובית, מה שעלול להוביל לעלייה בשווי החברה.
שיעור נטישת הלקוחות משפיע באופן משמעותי על השווי התאגידי מכיוון שהוא משפיע ישירות על הכנסות החברה ופוטנציאל הרווחים העתידי, שניהם היבטים קריטיים בהערכת שווי התאגיד. שיעור זה מסמל את אחוז הלקוחות שמפסיקים לעשות תאגידים עם חברה בתקופה נתונה. שיעור נטישה גבוה יכול להצביע על חוסר שביעות רצון של לקוחות, לחץ תחרותי או בעיות תפעוליות אחרות, שכולם מורידים את שווי התאגיד.
לדוגמה, אם חברת שירות מבוססת מנוי עם 5 מיליון לקוחות חווה נטישה חודשית של 2%, היא מאבדת 100 אלף לקוחות בכל חודש. אם כל לקוח משלם 50 דולר לחודש, ההכנסות החודשיות החוזרות של החברה יורדות ב-5 מיליון דולר עקב נטישה, מה שעלול להשפיע על הערכת השווי שלה באופן משמעותי.

 

 

אלי אלעל - שווי הוגן
ד"ר אלי אלעל הכותב הוא יו"ר ומנכ"ל קבוצת שווי הוגן, מוסמך כמעריך שווי בכיר (ASA) על ידי הלשכה האמריקאית למעריכי שווי.
Shopping Basket

הרשמה לאתר

התחברות לאתר

עדיין לא נרשמת?