מה תפקידם של נכסים בלתי מוחשיים ביצירת שווי תאגידי?
נכסים בלתי מוחשיים ממלאים תפקיד מפתח (ולעיתים סמוי מעיני רבים) ביצירת שווי תאגידי. הם יכולים לספק יתרון תחרותי, לעזור לחברה לבדל את עצמה, להניע צמיחה ולייצר הכנסות עתידיות. יתר על כן, ככל שהכלכלה עברה לשירותים וטכנולוגיה, נכסים בלתי מוחשיים הופכים חשובים יותר ויותר, ונראה שהמגמה הזו אף תתחזק יותר בעתיד.
לדוגמה, אלגוריתם החיפוש של גוגל הוא נכס בלתי מוחשי קריטי. זה חלק ממה שהופך את גוגל למנוע החיפוש המוביל במשך כל כך הרבה שנים ועוזר להגדיל את ההכנסות שלה מפרסומות. באופן דומה, השווי של מותג כמו קוקה קולה הוא לא רק במתכון הפיזי של המשקה, אלא בתפיסת הלקוח ונאמנותו כלפי המותג.
נכסים בלתי מוחשיים יוצרים שווי תאגידי על ידי תרומה לפוטנציאל של החברה לייצר תזרימי מזומנים עתידיים. למשל שווי מותג חזק יכול לשלוט בתמחור פרימיום ולקוחות נאמנים. טכנולוגיה המוגנת בפטנט יכולה להרחיק מתחרים, ולספק לחברה את החופש ליהנות מרווחי רווח גבוהים יותר. לדוגמא- במקרה של אפל, הנכסים הבלתי מוחשיים שלה, כגון מוניטין מותג, עיצוב ממשק משתמש וטכנולוגיה קניינית, ממלאים תפקיד משמעותי במעמדה המוביל בשוק ומאפשרים לה לגבות מחירי פרימיום עבור מוצריה, ובכך תורמים רבות לשווי התאגידי הכולל שלה.
דוגמא נוספת: בשנת 2022 העריכה אינטרברנד את שווי המותג של קוקה קולה ביותר מ-57 מיליארד דולר, כ- 20% משווי השוק של ההון שלה שעמד על כ- 260 מיליארד דולר, במועד כתיבת שורות אלה. כלומר, השוק מעריך את ההון העצמי (שמופיע בספרי קוקה קולה בכ- 26 מיליארד דולר) כמשהו ששווה 260 מיליארד דולר. פי 10. ההפרש מיוחס לשווי של נכסים בלתי מוחשיים. כלומר, אפשר להגיד שרוב הנכסים של קוקה קולה, בכלל לא רשומים בדוחות הכספיים שלה. זה יכול לתת מסגרת להבנה – עד כמה שווים של הנכסים ה"נסתרים" האלה חשוב בשווי תאגידים.
כיצד הנכסים הבלתי מוחשיים שברשותך משפיעים על השווי של החברה?