מותג


demo-attachment-69-circle
מאת ד"ר אלי אלעל, ASA

מותג, בדומה לשמה המסחרי של החברה, הינו נכס בלתי מוחשי משמעותי הכולל את סך כל העמדות (החיוביות והשליליות) הקיימות אצל הציבור בנוגע לחברה. מותג משפיע לרוב באופן מהותי על שווי החברה. אם המותג מוכר, הוא יכול לגבות מחירי פרמיום עבור המוצרים או השירותים שלו, מה שמוביל להכנסות גבוהות יותר. יתר על כן, שווי מותג חזק יכול גם להפחית את עלויות רכישת הלקוחות ולהגדיל את שימור הלקוחות, מכיוון שלקוחות נאמנים נוטים להישאר בסביבה ולהפנות אחרים.

זיהוי מותג מתייחס למידה שבה צרכנים יכולים לזהות מוצרים או שירותים של חברה לפי התכונות שלה, שמה המסחרי והלוגו שלה. הכרה חזקה במותג פירושה שהצרכנים מכירים את המותג ונוטים יותר לבחור בו על פני מותגים לא מוכרים. באופן דומה, מוניטין המותג מתייחס לאופן שבו המותג נתפס בשוק. אם לחברה יש מוניטין של איכות ואמינות, היא יכולה לגבות מחירים גבוהים יותר ולצפות למכירות עקביות יותר.
מדיה חברתית ושיווק דיגיטלי יכולים להגדיל מאוד את הנראות והמעורבות של המותג, ולהשפיע הן על זיהוי המותג. מדיה דיגיטלית מספקת פלטפורמה לתאגידים לקיים אינטראקציה ישירה עם צרכנים, לאסוף משוב ולטפל בבעיה, מה שמשפר את שביעות הרצון והנאמנות של הלקוחות.

דוגמה לכך היא קמעונאית האופנה זארה. באמצעות נוכחות מקוונת חזקה וקמפיינים שיווקיים דיגיטליים יעילים, זארה הצליחה לטפח קהילה חזקה של לקוחות נאמנים. זה לא רק הגדיל את הכרת המותג שלה, אלא גם אפשר לה להשיג תובנות יקרות שווי על לקוחותיה, באופן שתורם באופן משמעותי להערכת השווי התאגידי שלה.
בעידן הדיגיטלי של היום, השווי של מותג יכול להיות מושפע באופן משמעותי מהנוכחות שלו במדיה החברתית וממאמצי השיווק הדיגיטלי שלו. פלטפורמות מדיה חברתית כגון Facebook, Twitter, Instagram ו- LinkedIn מספקות הזדמנויות לתאגידים ליצור קשר ישיר עם הלקוחות שלהם ולטפח זהות מותג חזקה. פלטפורמות אלה יכולות להגביר ביעילות את המסר של החברה, לשפר את נאמנות הלקוחות ולייצר הפניות מפה לאוזן, כל אלה תורמים להגדלת שווי המותג.

חשבו לדוגמא כיצד טסלה, במידה רבה ללא הוצאות פרסום מסורתיות, בנתה מוניטין מותג חזק באמצעות שימוש אסטרטגי במדיה חברתית. הנוכחות של אילון מאסק בטוויטר שיחקה תפקיד מפתח, וסייעה לטסלה להשיג הכרה משמעותית במותג, נאמנות ושווי. הציוצים שלו עוררו שיחות, וקידמו את המשימה והמוצרים של טסלה למיליוני עוקבים ומעבר לכך. שווי המותג החזק של טסלה, שנבנה בחלקו על השימוש החדשני שלה במדיה חברתית, השפיע באופן משמעותי על הערכת השווי התאגידית שלה, ודחף את שווי השוק שלה לעלות מעל יצרניות הרכב המסורתיות – למרות שהיא ייצרה פחות כלי רכב.

אלי אלעל - שווי הוגן
ד"ר אלי אלעל הכותב הוא יו"ר ומנכ"ל קבוצת שווי הוגן, מוסמך כמעריך שווי בכיר (ASA) על ידי הלשכה האמריקאית למעריכי שווי.
Shopping Basket

הרשמה לאתר

התחברות לאתר

עדיין לא נרשמת?