רשימות לקוחות


demo-attachment-69-circle
מאת ד"ר אלי אלעל, ASA

רשימת לקוחות היא אוסף של אנשים או ישויות שהתקשרו עם עסק על ידי ביצוע רכישות, בירורים או הבעת עניין. רשימה זו מכילה מידע חשוב כגון פרטי קשר, היסטוריית רכישות ועסקאות עבר, והעדפות. רשימת לקוחות מפורטת יכולה לשמש כאוצר בלום של תובנות שמעצימות עסקים, בין היתר כדי להתאים אסטרטגיות שיווק, לתמרץ ולייצר רכישות נוספות/ מקבילות/ חוצות חברה, לטפח נאמנות וכפועל יוצא להניע צמיחה בהכנסות וברווחיות.

בואו ניקח דוגמה מהעולם האמיתי עם אמזון, ענקית מסחר אלקטרוני עולמית. אמזון, הידועה בהיצע המוצרים העצום והמגוון שלה, ובגישה הממוקדת בלקוח, רתמה את כוחן של רשימות הלקוחות למסד נתונים עצום, המשמש ליצירת ערך מתמשך בהכנסות וברווחים, באמצעות מערך של המלצות, הצעות של מוצרים נלווים, תוכניות שימור וקמפיינים שיווקיים ממוקדים.
נניח שרשימת הלקוחות של אמזון כוללת 300 מיליון משתמשים רשומים. נניח שכל לקוח מוציא בממוצע 20% מתוך כ- 500 דולר בשנה בממוצע (לקוחות אמזון פריים ולקוחות רגילים בממוצע), בשל פעילות יזומה של אמזון, העושה שימוש מושכל ברשימת הלקוחות, וזאת כתוצאה מהמלצות ספציפיות, מבצעי מכירות ממוקדים, ופעולות לייזום מכירות נוספות. יתר על כן, עוד נניח כי שיעור שימור הלקוחות של אמזון עומד על 90%, לעומת 50% בפלטפורמות אחרות.

במקרה זה, ההכנסה השנתית מרשימת לקוחות: 300 מיליון משתמשים * 500*20% דולר למשתמש = 30 מיליארד דולר. מכאן שהתרומה השנתית העודפת מלקוחות נאמנים של אמזון הינה: 30 מיליארד דולר *40% לפי חישוב של (90%-50%) = 12 מיליארד דולר. אם נניח שיחס מכפיל המכירות (P/S) של אמזון הוא 2, הרי שתרומת רשימת הלקוחות של אמזון, רק בגין האמור לעיל, הינה: תרומה שנתית העודפת של לקוחות נאמנים * מכפיל רווח = 12 מיליארד דולר * 2 = 24 מיליארד דולר. כלומר, סכום זה ניתן לייחס לאסטרטגיות ניהול רשימות הלקוחות המביאות למעורבות לקוחות חזקה ולפוטנציאל הכנסות חוזר משמעותי, הנגזר מבסיס הלקוחות העצום שלה.

אלי אלעל - שווי הוגן
ד"ר אלי אלעל הכותב הוא יו"ר ומנכ"ל קבוצת שווי הוגן, מוסמך כמעריך שווי בכיר (ASA) על ידי הלשכה האמריקאית למעריכי שווי.
Shopping Basket

הרשמה לאתר

התחברות לאתר

עדיין לא נרשמת?